Een Stoere Schildpadden groep bestaat uit maximaal 6 kinderen en komt tijdens of na schooltijd bij elkaar. De trainers werken iedere bijeenkomst met een handpop die de kinderen bijvoorbeeld vertelt hoe hij omgaat met (echt)scheiding van zijn eigen ouders. Naast poppenspel worden andere creatieve materialen en spelvormen gebruikt. Ouders worden geïnformeerd en betrokken, tijdens de individuele intake; op een facultatieve ouderavond; middels nieuwsbrieven; en bij de individuele eindevaluatie.
Doel
Doel is het voorkomen of beperken van emotionele- en gedragsproblemen bij kinderen van 4 tot en met 6 jaar na een (echt)scheiding. Er zijn vijf subdoelen: Het kind heeft sociale steun ervaren doordat de groep een veilige en ondersteunende omgeving is; Het kind kan gevoelens over (echt)scheiding herkennen, onder woorden brengen, bespreken, begrijpen, verwerken; Het kind heeft (meer) inzicht in (echt)scheidingsgerelateerde thema’s en minder misvattingen en onrealistische gedachten over de (echt)scheiding; Het kind heeft betere probleemoplossende vaardigheden, zodat het (beter) om kan gaan met gevoelens en sociale problemen; Het kind heeft een positievere perceptie van zichzelf en het gezin.
Doelen kind
- Inzicht in eigen emoties en gedrag
- Kennis vergroten
- Inzicht in cognities
- Zelfvertrouwen vergroten/versterken eigenwaarde
- Communiceren over gevoelens
- Probleemoplossende vaardigheden
- Sociale steun/lotgenotencontact
- Loyaliteit
Twaalf bijeenkomsten
De stoere schildpadden komen in twaalf wekelijkse bijeenkomsten, tijdens of na schooltijd, bij elkaar. Iedere bijeenkomst duurt 45 minuten. De groep bestaat uit 4 tot zes kinderen. De trainerszorgen voor een omgeving waarin ieder kind zich veilig voelt om te praten over de situatie na de (echt)scheiding. In de groep leren de kinderen veel van elkaar. Kinderen voelen zich meestal gesteund en gestimuleerd door de ervaringen van anderekinderen die ook een (echt)scheiding hebbenmeegemaakt. Uiteraard geldt als regel: niemandbrengt de persoonlijke verhalen van de andere kinderen buiten de groep.
Aanmelden:
Aanmelden kan via de school maatschappelijk werker van de school van uw zoon of dochter. Er zal een intake gesprek in gepland worden. Vervolgens zal de school maatschappelijk werker een inschatting maken of deze training passend is voor uw zoon of dochter (en indien nodig verwijzen naar meer passende hulp).
Wanneer wordt de training gegeven?
De training wordt gegeven bij voldoende aanmelden (minimaal 5 kinderen), de locatie wordt nader bepaald. Informeer bij de school maatschappelijk werker van uw school naar de meest recente informatie.