Hoe voer je een goed gesprek over de coronacrisis?

12-05-2020
45 keer bekeken 0 reacties

Judith Wagensveld werkt met liefde voor taal, beeld en filosofie in het onderwijs en de culturele sector. Tijdens de schoolsluiting heeft ze steeds een paar links gedeeld voor thuis. Deze keer een tip voor de scholen: Hoe voer je een goed gesprek over de corona-crisis?

Tips voor de gespreksleider
Vanaf 11 mei mogen basisschoolkinderen weer naar school. Daar zullen ze praten over wat ze hebben ervaren: gemis, angst en eenzaamheid, maar ook veel vrije tijd met je gezin en bijzondere maatschappelijke initiatieven. Veel kinderen hebben bovendien ervaren (of merken als zij weer op school zijn) dat er verschillende meningen, invalshoeken en ideeën bestaan over wat er aan de hand is en wat de beste manier is om daarmee om te gaan.
Als je met kinderen in gesprek gaat over deze diverse aspecten van de corona-crisis heb je een belangrijke rol te vervullen als gespreksleider. Je wilt kinderen immers de ruimte geven om hun ervaringen te delen en te verwerken, zonder dat er meer onzekerheid, onduidelijkheid of zelfs polarisatie ontstaat. De onderzoekende gesprekswijze van het filosoferen met kinderen biedt handvatten voor die gespreksleiding. Je leest er meer over in Judiths blogpost via de link hieronder. 

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen