Mijn tijd werd gevuld met de opleiding; kindercoach in het onderwijs. Ik wilde meer kinderen kunnen helpen met de problemen waar ze tegen aan liepen. Deze opleiding was zo fijn, dat ik er meer van wilde. Zo ben ik de opleiding KIK (Kind in Kracht) gaan doen, om gecertificeerd kindercoach te kunnen worden. In deze opleiding moest ik ook stage lopen en dat mocht ik bij een reflexintegratietherapeut doen. Wat een fantastische ervaring was en mij triggerde om hier ook meer van te weten te komen.
In de KIK opleiding kregen wij ook les van Carla van Wensen en zodoende mocht ik met ook kinderbrein en beweegcoach noemen en al wat aan de slag met de primaire reflexen. Hiermee zag ik zoveel resultaten en dit kreeg steeds meer mijn interesse, zodoende ben ik de opleiding RMTI gaan doen (Rhythmic Movement Training International). Met deze opleiding ben ik nu reflexintegratie behandelaar. Kinderen worden geboren met primaire reflexen. Deze ontwikkelen al in de baarmoeder. Deze reflexen heb je nodig om alle beweegpatronen en ontwikkelingen door te maken. Reflexen vormen de basis van onze (neuro) motorische en sensorische ontwikkeling. Ze vormen het fundament van onze ontwikkeling.
Een pasgeboren baby beschikt over veel reflexen. Ze zijn aanwezig omdat het zenuwstelsel nog niet rijp is om zelf bewust bewegingen uit te voeren. Zo kunnen ze vanuit het reflex handelen en ontwikkelen. Tijdens de eerste levensjaren rijpt het centrale zenuwstelsel en worden de reflexen omgezet in bewuste bewegingen. Rond het derde jaar horen de meeste reflexen volledig geïntegreerd te zijn.
Als bepaalde reflexen toch actief blijven, kost dit veel energie, waardoor de ontwikkeling van een kind kan blokkeren en het op latere leeftijd meer kans heeft op leer- en/of gedragsproblemen.
Met reflexintegratie kunnen reflexen op iedere leeftijd alsnog geïntegreerd worden. Met ritmische oefeningen worden de reflexen alsnog gestimuleerd om zich door te ontwikkelen. Zo verstevigen we het fundament dat een kind nodig heeft om te kunnen groeien op sociaal, emotioneel, cognitief en motorisch gebied.
Met beweging zorgen we ervoor dat lijf en brein weer in balans komen.
Het is fantastisch om voortuitgang te zien in gedrag en leren bij kinderen die ik mag helpen in mijn praktijk De Versterking Coaching in ‘s-Gravendeel, waar vanuit ik al ruim 6 jaar mag werken!
Waarvoor kunnen ouders/ kinderen bij jou in de praktijk terecht?
In mijn praktijk kunnen ouders en kinderen terecht voor allerlei problemen en dingen waar ze tegenaan lopen in gedrag en cognitief (leren). Kinderen van ongeveer 2 jaar t/m tieners tot een jaar of 20 kunnen bij mij terecht.
Wat ik vooral zie is kinderen/ tieners met angst, kinderen/ tieners die piekeren, hoogsensitieve kinderen/tieners, kinderen/tieners met problemen in de prikkelverwerking, onzekere kinderen, maar ook kinderen die problemen hebben met slapen. Kinderen/tieners met hele boze buien, kinderen/tieners met problemen met sociaal-emotionele problemen. Ook zie ik veel kinderen met leerproblemen. Daarnaast ook kinderen met eetproblemen en zindelijkheidsproblemen
Ook kunnen ouders bij mij terecht met problemen in de opvoeding waar ze tegenaan kunnen lopen. Je krijgt nu eenmaal geen handleiding bij je kind ;-) Soms is dan één sessie al genoeg. Het kan alleen al fijn zijn om een luisterend oor te hebben.
Hoe werkt het aanmelden?
Aanmelden kan via info@deversterkingcoaching.nl of via Whatsapp/bellen: 06-11097608
Wat is jouw werkwijze?
Meestal maken ouders eerst gebruik van een korte kennismaking. Dit kan telefonisch, of via mail. Als ik denk dat ik kan helpen bij de dingen waar ze tegenaan lopen, spreken we een intake af. Dit doe ik alleen met de ouders, maar vanaf een jaar of 14 ook met de tiener erbij (mocht dit wenselijk zijn). Hiervoor vullen ouders een intake-formulier in. Na de intake beslissen we of ik de hulp kan bieden die nodig is en of er een klik is. Dit is zeer belangrijk. Mocht er iets anders nodig zijn voor het kind, kan ik hierin ook adviseren.
Als ik het kind kan helpen, bespreken we op welke wijze. Coach ik het kind, gebruiken we reflexintegratie, of een combinatie van beiden? We spreken een eerste sessie af, voor een kennismaking met het kind. Ook hier kijken we of er een klik is. We bouwen een vertrouwensrelatie op, zeer belangrijk. Meestal zijn er 5 tot 10 sessies nodig om het kind te helpen. Soms is er meer nodig, maar dit zal ik altijd bespreken.
Soms zijn sessies gedeeltelijk vergoedbaar via de zorgverzekering. Voor meer informatie mag je hierover ook contact opnemen.
Meest waardevolle tip die je ouders kan geven van kinderen die vastlopen of niet lekker in hun vel zitten?
Luister naar je kind, kijk naar je kind, vraag waar het probleem vandaan komt. HIer kunnen ze niet altijd direct antwoord op geven, maar door goed te kijken en vooral goed te luisteren kom je er vaak wel achter.
Kijk verder dan het probleem. Waar komt het vandaan? Waar voelt een kind zich niet gehoord of gezien?
Op welke wijze zet jij beweging in als tool voor het vinden van een oplossing?
Bewegen zet ik vooral in door te kijken naar de reflex patronen. Hoe beweegt het kind, kan het de middellijn doorkruisen, kan het bewegen en denken/praten tegelijk, waar beweegt het kind niet zo soepel, wat gebeurt er in de nek, wat doen de ogen en wat doet de mond? Wat gebeurt er bij de voeten enzovoorts.
Ik gebruik allerlei leuke beweegspelletjes. Soms spannend, soms heel grappig, vaak heel snel. Ik beweeg veel met kinderen tot een jaar of 12/13 veel in mijn praktijk. Ouders zeggen vaak: zo, jij hebt je beweging wel gehad voor vandaag!
OUders krijgen van mij ook vaak oefeningen mee voor hun kind. Dit kan bestaan uit (massage) beweeg-oefeningen, of oefeningen die kinderen zelfstandig kunnen doen. Hierbij zet ik dan dus in op de primaire reflexen en beweegpatronen.
Meest waardevolle aan het uitoefenen van jouw vak?
Het is fantastisch om iets te mogen betekenen voor kinderen en tieners. Het vertrouwd luisterend oor mogen zijn voor een tiener die vastliep, een tweejarig kind vooruit mogen helpen, die vervolgens letterlijk ook weer groei laat zien in lijf en ontwikkeling. De verbazing die ouders soms hebben bij grote sprongen die kinderen weer laten zien na een sessie.
Het is om stil van te worden, het vertrouwen wat je van ouders, kinderen en tieners krijgt. Het vertrouwen waarmee dingen verteld worden, de tranen die soms stromen en die er ook echt mogen zijn. De dankbaarheid die ik krijg als we afsluiten na een paar sessies! De berichtjes die ik krijg van ouders, vol verbazing van de stappen die weer genomen zijn bij een kind. Zeer waardevol!
Wat wil jij ouders graag meegeven?
Luister (echt) en kijk naar je kind! Er is zoveel te zien en te horen. Trek op tijd aan de bel als je kind of jij ergens tegenaan loopt. Vaak is er op een laagdrempelige manier iets aan te doen. Terwijl, als het water je aan de lippen staat, het vaak lastiger is om de juiste hulp te vinden. En daarbij de wachtlijsten vaak ook echt lang!
Gelukkig is er op dit moment geen wachtlijst bij mij.