Van wintertijd naar zomertijd en andersom! HELP!

Deze uitvinding werd bedacht om energie te besparen. Een onderwerp die zich blijkbaar herhaalt nu de energie prijzen weer zeer onaangenaam zijn. Nog onaangenamer is het effect dat het verzetten van de klok op je kinderen heeft.

Leeftijd

Hele gezin
Volwassenen

Thema

Ouderschap
Slapen
Opvoeden
Gedrag en emoties

In het tijdperk dat je zonder kinderen om je heen leefde was het verzetten van de klok hooguit ongemakkelijk te noemen. Vooral als je hierdoor een uurtje korter kon slapen (zomertijd) 

Hoe zit het ook alweer? 
In het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit. Hierdoor slaap je een uur korter. 
In het najaar gaat de klok een uur achteruit en kan je een uur langer slapen. 

Het idee van het verzetten van de klok komt vanuit de gedachten dat we een uur meer zonlicht kunnen realiseren na onze werkdag als we de klok in het voorjaar een uur verzetten. Het effect van deze tijd verschruiving is discutabel. Veel mensen hebben met name last van de wisseling in tijd, dit is ook goed te zien bij onze kinderen. 

Hoe ga je hiermee om? 

Je kan verschillende dingen doen. 
Zomertijd: 
Voor de ouders met vroege vogels kan deze wisseling in tijd wel eens heel prettig zijn. De kinderen die normaal om 5.00 uur wakker worden, worden nu opeens pas om 6.00 uur wakker. Leuk, maar jij bent ook gewend geraakt aan dit ritme en de kans is nu groter dat het uurtje 'extra' slapen een probleem veroorzaakt in jullie ochtend ritme. 

Wintertijd: 
Dit is een minder leuk moment voor ouders met vroege vogels, want nu worden de kinderen die nomaal al om 5.00 uur naast je bed staan al om 4.00 uur naast je bed. 
Ok√© er zijn grenzen. 4.00 uur is gewoon weg nog midden in de nacht! 

Wat kan je eraan doen? 
Wij lezen op het internet met name tips om kinderen zo snel als mogelijk te laten wennen aan het nieuwe ritme. Dit kan je doen door hen de dag na de tijd verschruiving weer op hun 'nomale' tijdstip naar bed te brengen. 
Dus stel dat ze normaal gesproken om 19.00 uur naar bed gaan, dan gaan ze dat ook nu de zomertijd is ingegaan.  Hun innerlijke klok zegt nog wel dat het dan al 20.00 uur is, maar als je dit even streng volhoudt dan is de kans groter dat ze de volgende dag al weer beter gewend zijn aan dit ritme. 
Bij de start van de zomertijd kan je dus kinderen hebben die vermoeider zijn.  want voor hen duurt de dag een uurtje te lang en de nacht een uurtje te kort. 
En met de start van de winter is het precies andersom. 

Donkere gordijnen zou ook moeten helpen. Op deze manier wordt het kind minder makkelijk wakker van het licht buiten. Maar helaas. De interne klok van het kind blijkt deze truc gemakkelijk de baas te zijn. 

Je kan het ook gewoon accepteren. Als je je grotendeels houdt aan je gebruikelijke tijden voor het naa bed gaan en opstaan dan zullen je kinderen zich daar vanzelf weer naar gaan schikken. Het kan even een week of twee duren. Dus zorg vooral dat jijzelf voldoende uren slaap pakt. Ga wat eerder naar bed, zodat jij het aankan als je kind eerder wakker wordt. 
En met de start van de zomertijd kan het geen kwaad om zelf een wekker te zetten om te voorkomen dat je je verslaapt. 



 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.