En vooral om te leren hoe dit bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen tot evenwichtige volwassenen, die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.
Groeit en sterker wordt
Na de ontvangst nam Luk Dewulf de deelnemers met een enthousiast verhaal mee in de wereld van werken vanuit talent en talent stimuleren bij kinderen. Hij vertelde waarom het zo belangrijk is dat er vanuit talent gewerkt wordt; voor kinderen en volwassenen. ‘Natuur van de mensen is om vanuit talent te willen werken. Vanaf de leeftijd van 6/7 jaar wordt dit geremd door de samenleving. En dat is zonde! Want werken vanuit je talent, betekent dat je je goed voelt bij wat je doet en dat je, door de complimenten die je daarover ontvangt, groeit en sterker wordt.’, aldus Luk.
Talent herkennen en omarmen
Het is dus belangrijk dat mensen hun eigen talent(en) herkennen, omarmen en er trots op zijn. Talent gaat niet over uitblinken, maar over:
- activiteiten in je leven die je moeiteloos doet en je voldoening geven;
- activiteiten die maken dat de tijd vliegt;
- activiteiten die maken dat je je batterij oplaadt, dat je energie krijgt;
- activiteiten die maken dat je 100% jezelf kunt zijn.
Door te werken vanuit je talent, maak je niet alleen je leven fijner. Je wordt ook die stabiele persoon die bijdraagt aan de samenleving en die eventueel later ook zelf kinderen op kan laten groeien tot stabiele volwassenen.
Ontdekken en stimuleren
Als professional is jouw kijk op het talent van een kind dus heel belangrijk. Je hebt intensief contact met een (jong) kind en kan hem of haar helpen de eigen talenten te ontdekken. En vooral stimuleren om hier gebruik van te maken. Je hebt daarmee ook op dat vlak een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het kind. Tijdens de workshops kregen de aanwezige professionals hier handvatten voor.
Workshops
Elke professional kon 2 workshops volgen. Helaas viel de workshop ‘Bewegend leren’ uit, vanwege ziekte. Maar gelukkig bleef er genoeg over om uit te kiezen:
- Zelfregulatie, mindset en talent
Wat is zelfregulatie en hoe kun je dit al bij het jonge kind stimuleren? Wat is het belang van een groeimindset? Hier vertelde Sandra Bolkenbaas (hoofdonderzoeker NRO Talent) over.
- Zelfregulerende teams
Jorrick Beckers (Open Universiteit) ging met de deelnemers in gesprek over wat zelfregulatie is en vooral ook wat het niet is. Hoe pas je zelfregulatie toe in teams? De deelnemers kregen praktische handvatten die ze kunnen gebruiken in de les/contacten met leerlingen, maar ook in de teams waarin ze samenwerken.
- Talentgesprekken voeren
“Waar word jij blij van?” is de centrale vraag in een talentengesprek. In deze workshop van Ilse Franken gingen deelnemers aan de slag met de manier waarop ze met kinderen of collega’s een talentengesprek voeren en wat het effecten daarvan zijn. Tegelijkertijd maakten zij kennis met de talentenkaarten van Luk Dewulf, Peter Beschuyt en Els Pronk.
- Talent in teams
Wat is talent? Wat is het verschil tussen “talent” en “talent in actie”. Hoe ontdek je je eigen talent? Hoe ontwikkel je het? En wat doe je met die dingen waar je echt niet goed in bent. Dewulf vertelde een boeiend verhaal met veel concrete voorbeelden en illustraties.
- De effectiviteit van zelfstandig leren verbeteren
Om effectief zelfstandig te kunnen leren, moeten leerlingen in staat zijn om hun eigen kunnen goed in te schatten en op basis daarvan te bepalen wat een goede vervolgstap is. In deze workshop van drs. T. van Gog (Universiteit Utrecht) ging men in op hoe het komt dat leerlingen de eigen prestaties en kennis slecht inschatten en wat je kan doen om leerlingen hierbij te helpen.
Nieuwe inzichten
Uiteraard was er aan het einde van de dag een moment om met elkaar terug te kijken op de bijeenkomst. De reacties waren positief. De deelnemers gaven aan nieuwe inzichten te hebben gekregen en enthousiast er mee aan de slag te willen gaan. Tijdens de afsluitende borrel werd hierover nog lang nagepraat. Het is de bedoeling het thema talent op een volgende netwerkbijeenkomst terug te laten komen.
We willen iedereen bedanken voor zijn of haar komst.