Tot eind van het jaar kun je chatten met alle 26 Veilig Thuis-organisaties in Nederland. De chatfunctie geeft een extra mogelijkheid voor advies in het geval van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Verbeteren online bereikbaarheid
De Veilig Thuis-organisaties maken zich, zeker ook in deze tijd van de coronamaatregelen, zorgen over slachtoffers van huiselijk of seksueel geweld of kindermishandeling, die niet zelf in staat zijn om te bellen omdat bijvoorbeeld de pleger hen voortdurend in de gaten houdt. Zeker nu iedereen meer met elkaar in huis zit. Daarom is de online bereikbaarheid verbeterd en kan je nu ook met hen chatten.
100 procent anoniem
De chat is bedoeld voor mensen die zelf te maken hebben met huiselijk geweld of kindermishandeling, maar ook voor omstanders die zich zorgen maken. Het chatten met Veilig Thuis kan 100 procent anoniem, het chatgesprek is niet te herleiden naar een persoon. Via de chat kan overigens geen officiële melding worden gedaan. Daarvoor zijn meer gegevens nodig. Tijdens het chatten kan Veilig Thuis (als dat gewenst is) wel helpen bij het formuleren van een melding, waarbij acties om het geweld te stoppen altijd in afstemming worden gedaan.
Contact opnemen
Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen bij het advies- en meldpunt Veilig Thuis terecht met hun vragen over huiselijk geweld en kindermishandeling. Het landelijke telefoonnummer 0800 - 2000 voor advies en meldingen is 24/7 operationeel. De chat is overal in het land op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bemenst. De Veilig Thuis-medewerker luistert en stelt en beantwoordt vragen, en kan ook helpen om een melding te maken van vermoedens. Na een melding doet Veilig Thuis onderzoek naar de situatie of wordt de hulp ingeroepen van lokale hulpverleners.