Het rapport geeft nieuwe inzichten over het mentaal welzijn van jongeren van 10 tot 18 jaar in Nederland. Nooit eerder is zo een grootschalig onderzoek verricht naar stressfactoren onder jongeren.
De ervaren schooldruk is voor jongeren de afgelopen jaren sterk toegenomen. Naarmate deze druk groter wordt, ondervinden jongeren meer emotionele problemen en minder levenstevredenheid. Van alle stressfactoren ervaren 1 op de 4 jongeren het vaakst stress door school. 1 op de 3 scholieren kampt met druk om te voldoen aan verwachtingen van zichzelf of van anderen. Ook zegt 1 op de 10 jongeren onvoldoende vrije tijd te hebben. Slechts 2 procent ondervindt stress door social media.
Met dit onderzoek wil UNICEF het mentaal welzijn van jongeren in Nederland versterken. Daarvoor is de mening en beleving van jongeren essentieel. 'Juist in coronatijd is het mentaal welzijn van jongeren relevanter dan ooit,' zegt Laszlo. 'Jongeren hebben mentaal last van de crisis, daarom moeten we extra alert zijn op hoe het met hen gaat. Het onderwijs speelt daarin een grote rol.'
Op basis van het onderzoek adviseert UNICEF het ontwikkelen van sociaal emotionele vaardigheden van jongeren, zowel thuis als op school. Daarnaast pleit UNICEF voor een verlaging van de schooldruk, een schoolklimaat waar leerlingen gezien worden, zichzelf kunnen zijn en hulp kunnen vragen en voor meer dialoog tussen volwassenen en jongeren om meer inzicht in hun leefwereld te krijgen.
Klik hier voor meer informatie.